Keďže mám viaceré skúsenosti z praxe, keď sa neuznáva preukázanie finančnej spoľahlivosti dopravcu poistením, napriek platnému Nariadeniu EP, zákonu o cestnej doprave a platnej vykonávacej vyhláške k zákonu o cestnej doprave od 01.04.2019, tak som spracoval síce dlhší, avšak podrobný článok s definíciami a mojimi poznámkami, ktoré považujte za moje občianske názory.
Na Komisii dopravy, výstavby a cestovného ruchu pri výbore NR SR pre hospodárske záležitosti som koncom roku 2018 na problém upozornil, Ministerstvo dopravy a výstavby SR doplnilo definície do vykonávacej vyhlášky k zákonu, za čo ministerstvu a pánovi ministrovi PaedDr. Arpádovi Eršékovi ďakujem. Potrebné je dotiahnuť vec do praxe na okresných úradoch.
Nie som advokát, ani ústavný právnik…len citujem, čo je napísané v predpisoch a uvádzam môj názor. Ak má niekto iný názor, rád si ho prečítam.
Snáď článok pomôže dopravcom pre argumentáciu na okresných úradoch v sídlach krajov, odboroch cestnej dopravy a pozemných komunikácií …
… aj kompetentným vedúcim odborov, aby vydávali povolenia s poistením dopravcu na tých úradoch, kde ich ešte tak nevydávajú.
Okresný úrad Bratislava a Okresný úrad Banská Bystrica uznávajú finančnú spoľahlivosť dopravcu formou poistenia dopravcu podľa mojich informácií k 22.05.2019. Môžno už aj iné úrady… ?
V súvislosti s konaním okresných úradov v sídlach krajov, odborov cestnej dopravy a pozemných komunikácií vo veci vydávania povolení prevádzkovateľa nákladnej cestnej dopravy a osobnej cestnej dopravy uvádzam znenie
Článok 2
(1) Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.
(2) Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
(3) Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.
ZÁSADNÁ A PRINCIPIÁLNA VEC !
Štátne orgány môžu konať v rozsahu, ktorý ustanoví zákon. Nemali by teda vyžadovať niečo, čo nie je v zákone uvedené a mali by konať tak, ako je uvedené v zákone alebo presnejšie uvedené vo vykonávacej vyhláške k zákonu, ktorá bola uverejnená v zbierke zákonov a podpísal ju minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Podľa § 6 Požiadavky na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy,
odsek (5) Finančná spoľahlivosť podniku prevádzkovateľa cestnej dopravy sa preukazuje v sume podľa osobitného predpisu22) na každé vozidlo prevádzkované v cestnej doprave;
22) Čl. 7 ods. 1 nariadenia (ES) č. 1071/2009
UPRESNENIE:
9000 ,- EUR na prvé vozidlo a 5 000,- EUR na každé ďalšie vozidlo v cestnej nákladnej doprave a v cestnej osobnej doprave.
Podľa Článku 7 ods. 2
Podmienky týkajúce sa požiadavky finančnej spoľahlivosti:
Odchylne od odseku 1 príslušný orgán môže súhlasiť alebo vyžadovať, aby podnik preukázal svoju finančnú spoľahlivosť osvedčením, akým je banková záruka alebo poistenie vrátane poistenia zodpovednosti za výkon povolania, od jednej alebo viacerých bánk alebo iných finančných inštitúcií vrátane poisťovní, ktoré sa spoločne a nerozdielne zaručia za podnik vzhľadom na sumy určené v odseku 1 prvom pododseku.
Podľa § 2 Preukazovanie finančnej spoľahlivosti
Upresnenie bodu 1b) – ďalej presné znenie z vyhlášky :
Na upresnenie citácie z obchodného zákonníka.
(1) Dopravca zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej prevzatí dopravcom až do jej vydania príjemcovi, ibaže ju dopravca nemohol odvrátiť pri vynaložení odbornej starostlivosti.
(2) Za škodu na zásielke však dopravca nezodpovedá, ak preukáže, že bola spôsobená:
a) odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,
b) vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky včítane obvyklého úbytku, alebo
c) vadným obalom, na ktorý dopravca upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na prepravu, a ak bol vydaný nákladný alebo náložný list, bola v ňom vadnosť obalu poznamenaná; ak neupozornil dopravca na vadnosť obalu, nezodpovedá dopravca za škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku tejto vadnosti len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky poznateľná.
(3) Pri škode na zásielke vzniknutej podľa odseku 2 je dopravca povinný vynaložiť odbornú starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
(4) Ustanovenia zmluvy, ktorou sa obmedzuje zodpovednosť dopravcu ustanovená podľa odsekov 1 až 3, sú neplatné.
(1) Dopravca je povinný urýchlene podať odosielateľovi správu o škode na zásielke vzniknutej do jej odovzdania príjemcovi. Ak však príjemca nadobudol právo na vydanie zásielky, je povinný túto správu podať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za škodu spôsobenú odosielateľovi alebo príjemcovi porušením tejto povinnosti.
(2) Ak hrozí bezprostredne podstatná škoda na zásielke a ak nie je čas vyžiadať si pokyny odosielateľa alebo ak váha odosielateľ s takými pokynmi, môže dopravca zásielku vhodným spôsobom predať na účet odosielateľa.
(1) Pri strate alebo zničení zásielky je dopravca povinný nahradiť cenu, ktorú zásielka mala v čase, keď bola odovzdaná dopravcovi.
(2) Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je dopravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou, ktorú mala zásielka v čase jej prevzatia dopravcom, a cenou, ktorú by v tomto čase mala poškodená alebo znehodnotená zásielka.
K POJMOM DOPRAVCA A PREVÁDZKOVATEĽ CESTNEJ DOPRAVY.
(1) Dopravcom na účely tohto zákona je prevádzkovateľ cestnej dopravy a prevádzkovateľ taxislužby odo dňa právoplatnosti dopravnej licencie, koncesie alebo iného oprávnenia, ktoré ho oprávňuje na poskytovanie dopravných služieb verejnosti na základe prepravnej zmluvy, a to v osobnej doprave na základe zmluvy o preprave osôb5) a v nákladnej doprave na základe zmluvy o preprave nákladu
(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, vykonávať povolanie prevádzkovateľa vnútroštátnej dopravy13) môže podnik14) na základe povolenia udeleného podľa tohto zákona a osobitného predpisu; povolenie sa udeľuje na desať rokov. Postup udeľovania, pozastavenia platnosti a odnímania povolenia ustanovuje osobitný predpis
DOPRAVCA JE PREVÁDZKOVATEĽ CESTNEJ DOPRAVY !
Na základe uvedených definícií súvisiacich predpisov k finančnej spoľahlivosti dopravcu, definície dopravcu a prevádzkovateľa cestnej dopravy, definícií § 622 až § 624 Obchodného zákonníka je podľa môjho názoru možné preukázať finančnú spoľahlivosť dopravcu poistením dopravcu, v súčasnosti v máji 2019 jedným z troch návrhov poistných zmlúv, ktoré sú na poistnom trhu v rámci Slovenskej republiky:
Poistenie zodpovednosti cestného dopravcu – vnútroštátny cestný dopravca „
Poistenie dopravcu v medzinárodnej nákladnej cestnej doprave podľa dohovoru CMR „
Poistenie všeobecnej zodpovednosti za škodu s možným upresním poistenia dopravcu „
Počul som aj názor, že má byť správny názov poistnej zmluvy „poistenie prevádzkovateľa cestnej dopravy „…alebo poistenie povolania na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy, ktoré zrejme v Slovenskej republike nemá taký presný názov poistnej zmluvy na poistnom trhu k 22.05.2019.
ZÁVEREČNÁ OTÁZKA:
PODSTATNÝ JE NÁZOV POISTNEJ ZMLUVY ALEBO ČI JEJ OBSAH SPĹŇA PREDPISMI DANÉ POŽIADAVKY ???
P.S. Možno sa v niečom mýlim, už som dosť písal kompetentným, patrilo by sa, aby mi napísali JEDNOZNAČNÉ A PRESNÉ odpovede… a niečo povedali alebo napísali na okresné úrady v sídlach krajov…
…alebo zasadli za spoločný okrúhly stôl a povedali si čo a ako v praxi. Niektorí dopravcovia čakajú a komplikuje sa im podnikanie.
DOKEDY ???
Vladimír Šimko, zakladateľ a lektor Akadémie pre dopravcov
22. máj 2019
VIDEÁ NA UKÁŽKU
Úvodné informácie AKADÉMIA PRE DOPRAVCOV
Osvedčenie a skúška k vedúcemu dopravy v cestnej doprave
Rubikova kocka a podnikanie v cestnej doprave
Názor účastníka na seminár v Prievidzi k vedúcemu dopravy
Pridajte sa do skupiny AKADÉMIA PRE DOPRAVCOV pre aktuálne informácie a diskusiu
Prihláste sa k odberu informácií o nových článkoch