Podľa § 4 Prepravný poriadok, zákona o cestnej doprave č. 56/ 2012 Z. z. v znení neskorších predpisov:
(1) Prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy, najmä
a) druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných služieb,
b) spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave osôb alebo zmluvy o preprave tovaru,
c) práva a povinnosti dopravcu, najmä rozsah zodpovednosti za spôsobenú škodu na zdraví cestujúcich a zvierat a na tovare, batožine alebo iných veciach a rozsah z toho vyplývajúcich nárokov cestujúcich, odosielateľov a príjemcov vecí na náhradu škody alebo na zľavu z ceny prepravy.
(2) Prepravný poriadok v osobnej doprave okrem prepravných podmienok podľa odseku 1 obsahuje
a) rozsah práv a povinností dopravcu v pravidelnej doprave alebo v taxislužbe,
b) spôsob rezervácie a predaja cestovných lístkov na autobusových staniciach a v linkových autobusoch alebo elektronickými médiami v elektronickom rezervačnom a predajnom systéme,
c) spôsob objednávania vozidiel taxislužby, podmienky uzatvárania zmluvy o preprave osôb a platenia cestovného,
d) spôsob objednávania prepravy autobusmi a autokarmi v príležitostnej doprave,
e) rozsah práv a povinností cestujúcich pred začatím prepravy, počas prepravy a bezprostredne po skončení prepravy, ako aj pri neuskutočnení, nedokončení alebo omeškaní prepravy a postup uplatňovania ich nárokov vyplývajúcich z nedodržania podmienok prepravy,
f) rozsah osobitných práv a povinností cestujúcich so zdravotným postihnutím a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou10) vrátane sprevádzajúcich osôb, ako aj dôchodcov, žiakov a študentov (ďalej len „vybraná skupina cestujúcich“),
g) podmienky prepravy príručnej batožiny cestujúcich, cestovnej batožiny, poštových a autobusových zásielok a živých spoločenských zvierat,11)
h) podmienky prepravy psa so špeciálnym výcvikom, ktorý poskytuje pomoc cestujúcemu s ťažkým zdravotným postihnutím,
i) pravidlá platnosti cestovných lístkov a miesteniek a spôsob preukazovania zaplateného cestovného pri kontrole a možnosti náhrady za stratu cestovného lístka v pravidelnej doprave,
j) pravidlá platenia cestovného a vydávania potvrdeniek o zaplatení v taxislužbe,
k) postup pri kontrole cestovných lístkov v pravidelnej doprave, práva a povinnosti zamestnancov dopravcu oprávnených kontrolovať cestovné lístky (ďalej len „revízor“) a spôsob sankcionovania cestujúcich bez platného cestovného lístka a vymáhania cestovného,
l) tarifu,
m) reklamačný poriadok.
(3) Prepravný poriadok v nákladnej doprave obsahuje okrem prepravných podmienok podľa odseku 1 aj rozsah dopravných služieb, ktoré dopravca poskytuje odosielateľom a príjemcom vecí, a rozsah ich spolupráce s dopravcom, najmä pravidlá prepravy rôznych druhov vecí a živých zvierat a podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku.
(4) Dopravca, ktorý prevádzkuje osobnú dopravu aj nákladnú dopravu, je povinný mať prepravný poriadok osobitne pre každú z nich. Ak dopravca sám alebo spoločne s iným dopravcom prevádzkuje pravidelnú dopravu ako súčasť integrovaného dopravného systému alebo ako súčasť mestského dopravného systému, môže mať jeden prepravný poriadok pre celý dopravný systém. To isté platí v nákladnej doprave pre systém kombinovanej dopravy.12)
Zverejnenie na webovom sídle ?
(5) Dopravca je povinný zverejniť prepravný poriadok na svojom webovom sídle a iným vhodným spôsobom. Ak v prepravnom poriadku nie je uvedený deň začiatku platnosti, prepravný poriadok je platný odo dňa jeho zverejnenia na webovom sídle.
„Dopravca je povinný zverejniť prepravný poriadok na svojom webovom sídle a iným vhodným spôsobom.“
Komentár Vladimír Šimko:
K tomuto ustanoveniu bola podľa mojich informácií taká prax, že dopravca, ktorý mal web stránku, mal by mať prepravný poriadok zverejnený na webovom sídle.
Okresné úrady zrejme nepožadovali, aby mal dopravca webové sídlo.
V definícii je uvedený „iný vhodný spôsob“, čo je napríklad v sídle spoločnosti, vo vozidle dopravcu, zaslanie e-mailom, faxom na požiadanie objednávateľa prepravy.
Koncom roku 2018 zaslalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR na okresné úrady v sídlach krajov, odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií list k výkonu kontroly dopravcov.
Mám informácie, že okresné úrady vyžadujú od dopravcov, aby mali už pri žiadosti o vydanie povolenia prevádzkovateľa cestnej dopravy vytvorenú web stránku.
Podľa môjho názoru sa mala táto definícia upresniť v zmene zákona o cestnej doprave v roku 2018 alebo v prebiehajúcej zmene vykonávacej vyhlášky č. 124/2012 Z. z. k zákonu o cestnej doprave, aby bola vec JEDNOJEDNOZNAČNÁ …
Realita je taká, že aj dopravné spoločnosti s väčším počtom vozidiel v cestnej NÁKLADNEJ DOPRAVE nemajú prepravné poriadky spracované a zverejnené.
Riešia zmluvné podmienky samostatnými zmluvami alebo z ich praktických dôvodov alebo nedôslednosti k dodržiavaniu zákona o cestnej doprave
NEMAJÚ SPRACOVANÉ PREPRAVNÉ PORIADKY.
Informoval som o zákonných povinnostiach aj na svojich seminároch, avšak zrejme dopravcovia „čakali na kontrolu“, ktorá PRIŠLA A PRICHÁDZA …
(6) Zverejnený prepravný poriadok je súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po jej uzatvorení je jeho obsah súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.
(7) Sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku preskúmava Slovenská obchodná inšpekcia.
K prepravným poriadkom sa venujem aj v ONLINE kurze
VIDEÁ NA UKÁŽKU
Úvodné informácie AKADÉMIA PRE DOPRAVCOV
Osvedčenie a skúška k vedúcemu dopravy v cestnej doprave
Rubikova kocka a podnikanie v cestnej doprave
Názor účastníka na seminár v Prievidzi k vedúcemu dopravy
Pridajte sa do skupiny AKADÉMIA PRE DOPRAVCOV pre aktuálne informácie a diskusiu
Prihláste sa k odberu informácií o nových článkoch